zondag 12 juni 2011

Bob Spaak overleden

Bob Spaak, ooit chef van Sport in Beeld (de voorloper van Studio Sport), is zaterdag in Nieuw-Loosdrecht overleden. Hij wordt gezien als de architect van de televisie journalistiek en was de leermeester van anchorman Mart Smeets. Spaak kwam van de VARA, waar hij onder meer Tussen Start en Finish presenteerde. Vanaf 1966 was hij werkzaam voor de NTS. Hij krijgt de leiding over een klein team met onder andere Herman Kuiphof, Ad van Emmenes en Koen Verhoeff.

'Als ik zo arrogant mag zijn, wil ik wel stellen dat ik ben begonnen met er een lijn in te brengen. Bij vergaderingen van de omroepverenigingen werd altijd gewoon een journalist aangewezen. Zonder voorbereiding, zonder kennis, ging die dan naar het schaatsenrijden. Dat kán gewoon niet en in die zin heb ik een trend gezet in de benadering van sport. Ik hield zelf een uitvoerig kaartsysteem bij van deelnemers en ranglijsten,' vertelde hij NRC Handelsblad in 2005. Spaak ging in 1982 met pensioen. Mart Smeets interviewde hem nog voor de uitzending 50 Jaar Studio Sport in 2009.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten