dinsdag 29 november 2011

Beeld en Geluid viert feest

Op 1 december 1996 nam Beeld en Geluid zijn intrek in het kleurrijke gebouw op het Media Park en opende daarmee een nieuwe publieksattractie. Vijf jaar later is de miljoenste bezoeker aan de experience ontvangen, komen er jaarlijks zo’n 30.000 scholieren langs, bestaat de collectie inmiddels uit ruim 750.000 uur beeld en geluid en is het eigen You Tube-kanaal inmiddels vijf miljoen keer bekeken.
Een van de prioriteiten van Beeld en Geluid is de collectie te verrijken, te verbinden, betekenis te geven, open te stellen en te delen met een breed publiek. De afgelopen vijf jaar stonden daarom in het teken van digitalisering. Hiervoor startte in 2007 het grote digitaliseringproject Beelden voor de Toekomst. Als het project in 2014 afloopt is er 91.183 uur videomateriaal, 22.086 uur film, 98.734 uur audiomateriaal en zijn ruim 2,5 miljoen foto’s gedigitaliseerd. Al een groot deel van de collectie werd door deze digitaliseringslag voor een breed publiek toegankelijk gemaakt via verschillende tentoonstellingen, zoals NOS Studio Sport en Van Kooten en De Bie. Ook via websites Open Beelden, Barend en Van Dorp en Ja zuster, nee zuster, iPhone-applicaties als Oorlogsmonumenten in Beeld en Madurodam en dvd-uitgaves van onder andere Bert Haanstra en John Appel kreeg de collectie een waardig podium.
Het instituut is in de afgelopen vijf jaar uitgegroeid tot een digitaal knooppunt waar kennisoverdracht over audiovisueel archiveren een belangrijke rol in speelt. Beeld en Geluid doet veel onderzoek naar de beste methodes om audiovisueel materiaal te conserveren, beschrijven, en weer beschikbaar te maken voor een breed publiek. Daarbij werkt het nauw samen met andere archiefinstellingen, wetenschappelijke organisaties en universiteiten in binnen- en buitenland. De kennis die Beeld en Geluid daarbij opdoet, wordt weer aan derden beschikbaar gesteld. Zo gebruikt het Nationaal Archief de Thesaurus die ontwikkeld is bij Beeld en Geluid.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen