maandag 26 november 2012

‘Open het Dorp legde basis voor Serious Request’

Open het Dorp is de voorloper van de 3FM-inzamelingsactie Serious Request. Hoewel Serious Request in een andere tijd plaatsvindt, is de basis nog steeds hetzelfde.’ Huub Wijfjes, bijzonder hoogleraar Geschiedenis van de Nederlandse radio en televisie, deed onderzoek naar Open het Dorp.
‘Het concept van de inzamelingsactie via een massamedium, in Nederland voor het eerst succesvol met Open het Dorp, heeft alle cultuuromslagen de afgelopen decennia getrotseerd. Door bekende mensen op televisie en radio worden mensen gemobiliseerd tot positief gedrag. Ze worden aangespoord om hun aanhankelijkheid met het goede doel te laten zien. Het publiek gaat uitdagingen aan, verzamelt geld, gaat naar de plek waar de actie is, bij Open het Dorp de oude RAI, nu het Glazen Huis, en deelt dat in de uitzending met de wereld.’
Het delen van je actiebereidheid is een belangrijk onderdeel van acties als Open het Dorp en Serious Request. ‘De grote media-aandacht geeft Nederlanders de  mogelijkheid om hun identiteit te tonen. Dat is nu zo, maar toen gold dat ook. Ten tijde van Open het Dorp was je identiteit afhankelijk van de maatschappelijke zuil waartoe je behoorde, bijvoorbeeld een parochie of een ‘rode’ voetbalclub. Tegenwoordig is het meer je leefstijl die bepalend is voor je identiteit.’
Precies vijftig jaar geleden, op 26 en 27 november 1962, presenteerde Mies Bouwman Open het Dorp, de eerste grote inzamelingsactie op tv. Open het Dorp was een 23-uurs tv-marathon, die werd uitgezonden op het enige Nederlandse tv-kanaal.
‘Open het Dorp leeft voort in onze collectieve herinnering als eerste en grootste inzamelingsactie. Men kwam erachter dat tv dingen gedaan kon krijgen, die vooraf niet voor mogelijk werden gehouden. Tv werd gezien als iets verwerpelijks. Het zou leiden tot verloedering en zorgen voor afgestompte geesten. Open het Dorp liet zien dat tv een grote positieve kracht kan hebben. Achteraf bleek de actie dus effectief voor het goede doel, maar ook voor het imago van het medium tv.’

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen