dinsdag 28 augustus 2012

Erwin Kroll stopt definitief bij de NOS

Erwin Kroll (62) stopt definitief als weerman bij de NOS. Na ruim 26 jaar het weer op televisie te hebben gepresenteerd, vindt hij het mooi geweest. Kroll heeft goed nagedacht over deze beslissing: “Ik heb nu 40 jaar gewerkt, waarvan ruim 26 voor de televisie. Ik vind het goed zo. Ik heb mijn werk, het vertellen over het weer, altijd heerlijk gevonden. Maar het bracht ook met zich mee dat ik een bekende Nederlander werd. Het op straat herkend worden, is iets waar ik eigenlijk nooit aan heb kunnen wennen. Hoe lief en aardig het Nederlandse publiek ook altijd voor me is geweest. De afgelopen periode ben ik buiten beeld gebleven om te kijken hoe me dat zou bevallen en ik voel me daar beter bij. Het is mooi geweest zo.”
Marcel Gelauff, hoofdredacteur van NOS Nieuws, benadrukt de grote waarde van Kroll voor de NOS, maar respecteert zijn keuze: “Erwin was een markante tv-persoonlijkheid die het weer, vaak met uitbundige handgebaren, bij de kijker en luisteraar thuis bracht. Hij had een hele eigen en herkenbare stijl die opviel en navolging kreeg. Dat hij erg geliefd was bij het publiek, bleek wel uit de vele hartverwarmende reacties die we de afgelopen maanden hebben ontvangen. We zullen Erwin als collega en vakman missen. Maar we gunnen hem ook de privacy, waar hij behoefte aan heeft.”
Oorspronkelijk wilde Erwin Kroll aardrijkskundeleraar worden, maar het liep anders. In 1973 kwam hij in dienst van het KNMI, waar hij na een paar jaar op de afdeling geofysica een opleiding meteorologie deed. Bij dat instituut was hij aanvankelijk luchtvaart-meteoroloog, tot hij zich in 1985 verder specialiseerde in de meteorologie. Een jaar later, op 8 april 1986, presenteerde hij zijn eerste weerbericht voor de NOS. In 1991 werd Erwin Kroll op een congres in Parijs uitgeroepen tot 'meest communicatieve weerman ter wereld'. Daarnaast is hij verschillende keren gekozen tot populairste weerman van Nederland.

donderdag 23 augustus 2012

RTL: winst bij moeilijk jaar

RTL Nederland1 sluit de eerste helft van 2012 winstgevend af met een bedrijfsresultaat van € 38 miljoen (2011: € 59 miljoen). De omzet liep terug van € 233 miljoen naar € 208 miljoen. Dit is grotendeels het gevolg van de ontvlechting van Radio 538, Radio 10 Gold en SLAM!FM en de lagere tv reclame-inkomsten in de maand juni door met name het EK voetbal. Daarnaast heeft de daling van de advertentiemarkt met 3,5% het resultaat negatief beïnvloedt. RTL Nederland heeft een marktaandeel van 47,1% (H1 2011: 48,4%).
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “We wisten dat het een moeilijk jaar zou worden met alle sport en de dalende advertentiemarkt. Toch hebben we naast de programmering ook bewust geïnvesteerd in onze ventures, live entertainment en digitale activiteiten. Dat brengt aanloopverliezen met zich mee, die conform planning zijn. Ik denk dat het tekenend is voor de kracht van RTL dat de programma’s het fantastisch doen en ook ons digitale bereik een forse groei laat zien. De investeringen tonen aan dat RTL Nederland een gezonde basis creëert voor een toekomst waarin het medialandschap constant in beweging zal zijn.”
RTL Nederland heeft zijn marktleiderschap in de eerste helft van 2012 gehandhaafd. De RTL-zenders bereikten een gezamenlijk zenderaandeel van 32,4% (2011: 34,1%) in de doelgroep 20-49 jaar (Publieke Omroep: 29,9% en SBS Groep: 29,9%). Een goede prestatie voor een periode waarin het EK Voetbal plaatsvond. Wanneer de junimaand buiten beschouwing wordt gelaten blijft het gezamenlijk zenderaandeel in dezelfde doelgroep stabiel met 33,6%.
Vlaggenschip RTL 4 realiseerde een groei van 3% in de primaire doelgroep Boodschappers 20-49 jaar en steeg naar 19,8% (2011: 19,3%). In januari behaalde de zender het hoogste zenderaandeel sinds 1997. Op de vrijdagavond hield RTL 4 zijn positie als marktleider stevig in handen. Talentshows ‘The Voice Of Holland’, ‘The voice Kids’ en ‘Holland’s Got Talent’ behaalden respectievelijk een gemiddeld aandeel van 49,5%, 40,3% en 34,6% (Boodschappers 20-49 jaar). De nieuwe dramaserie ‘Moordvrouw’, ‘Van der Vorst Ziet Sterren’, ‘Ik Hou Van Holland’ en ‘De Jongens Tegen De Meisjes’ wisten eveneens veel kijkers te trekken. De VI Oranje-uitzendingen van ‘De Zomer van 4’ scoorden ook flink. Het programma behaalde een gemiddeld zenderaandeel van 21,2%. RTL 5 behaalde een zenderaandeel van 7,0% (2011: 9.1%) in de doelgroep 20-34 jaar. Met name Nederlands product met programma’s als ‘Barbies Bruiloft’ (20,2%), ‘In Love With Sterretje’ (13,8%) en ‘Echte Meisjes Op Zoek Naar Zichzelf’(13,8%) deed het goed bij deze jonge doelgroep. RTL 7 behaalde een zenderaandeel van 7,2% (2011: 8,0%) in de doelgroep mannen 20-49 jaar. Sport is het best bekeken thema bij de mannenzender. De Europa League behaalt regelmatig een zenderaandeel van meer dan 30%, net als Formule 1 dat vaak een aandeel van meer dan 35% behaalt. Vrouwenzender RTL 8 bereikte in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar een aandeel van 2,8% (2011: 3,1%). De digitale zenders RTL Lounge en RTL Crime werden bekeken door respectievelijk 6 en 3,5 miljoen kijkers in de leeftijd van 6 jaar en ouder.2
De digitale activiteiten van RTL lieten in de eerste helft van 2012 een forse groei zien. Het totaal aantal unieke bezoekers van het RTL-netwerk steeg met 32% naar 17,3 miljoen unieke bezoekers per maand (2011: 13 miljoen). Het aantal videoviews nam toe naar 233 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van de eerste helft van 2011. Van dit totaal werden 28,6 miljoen video’s bekeken via de RTL XL app, waar ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ de lijst van het hoogste aantal views aanvoert. Het RTL-domein behaalde in juni 2012 de hoogste positie in de STIR ranking ooit: de tweede plek. De stijging is grotendeels toe te schrijven aan het succes van Buienradar dat mede te danken is aan de wisselvallige en natte maand juni.

woensdag 15 augustus 2012

Studio's Alsmeer krijgen nieuwe bestemming

Het aloude studiocomplex van Endemol in Aalsmeer krijgt toch weer een televisiebestemming. United gaat er vanaf 1 september Studio 1 en Studio 4 exploiteren. Vooral met Studio 1, de grote entertainment studio, wil United groot amusement faciliteren. Het studiocomplex in Aalsmeer was in het verleden de plek waar onder andere de Soundmixshow, Miljoenenjacht en andere grote Endemol-formats vandaan kwamen.
Recenter zijn onder andere The Voice Kids en So you think you can dance vanuit Studio 1 gerealiseerd. United gaat het complex samen met De Raad makelaars opknappen en verbouwen zodat er voor programmamakers een optimale productieomgeving ontstaat. Studio 1 in Aalsmeer is 1600 vierkante meter groot en beschikt over uitgebreide productiefaciliteiten en een groot aantal kleedkamers. Studio 4 is 700 vierkante meter groot en ook hierin zullen gemoderniseerde redactieruimtes, productiekantoren en kleedkamers worden gerealiseerd.

vrijdag 10 augustus 2012

Eredivisie Live introduceert vliegende camera

Eredivisie Live gaat de competitie spectaculair van start. Tijdens de kraker van het openingsweekend aanstaande zondag tussen Ajax en AZ introduceert de voetbalzender als eerste in Nederland de 'Eaglecam' tijdens een Eredivisie wedstrijd. De 'Eaglecam' is een zwevende camera die door de lucht over het veld scheert, met spectaculaire beelden tot gevolg.
De inzet van de 'Eaglecam' is mogelijk dankzij een samenwerking met Endemol, Film Dynamics en Toprek Rigging. Het camerasysteem wordt bevestigd aan vier kabels en zweeft in driedimensionale bewegingen door de lucht, waarbij snelheden worden gehaald tot 36 km/uur. De wedstrijd wordt op deze manier nog intenser in beeld gebracht.
Eaglecam is een vergelijkbaar systeem dat de kijker kent van grote wedstrijden uit de UEFA EURO 2012 en UEFA Champions League. Het systeem is ontwikkeld door Film Dynamics en Toprek Rigging die hiervoor hun kennis op het gebied van camera support en hijstechnieken gecombineerd hebben. Pieter Bruin, Managing Director van Film Dynamics.

woensdag 8 augustus 2012

'Aankoop Murdoch voetbalrechten mag niet leiden tot verschraling aanbod'

De aankoop van de tv-rechten voor de eredivisie door mediamagnaat Rupert Murdoch mag niet leiden tot een verschraling van de sportuitzendingen. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op de onthulling in de Telegraaf van vandaag. Van Dijk:`Murdoch doet niet aan liefdadigheid; hij zal de gemaakte kosten van meer dan 1 miljard euro willen terugverdienen. Dat mag er niet toe leiden dat de samenvattingen van de wedstrijden worden ingekort of later worden uitgezonden om kijkers naar zijn betaalzender over te laten stappen.'
Van Dijk vraagt de regering daarom of de samenvattingen op zondagavond 19:00 blijven bestaan. Van Dijk: `Het zou een slechte zaak zijn als die verdwijnen omdat Murdoch dat als nieuwe eigenaar niet meer accepteert. Hij heeft er immers alle belang bij dat zoveel mogelijk kijkers naar zijn betaalzender overstappen. We moeten voorkomen dat programma's steeds meer achter een decoder verdwijnen. We betalen met zijn allen voor dit soort voorzieningen, kijkers hebben dan ook recht op een toegankelijke sportuitzending op een fatsoenlijk tijdstip.'

Volkskrant: 'We weten allemaal dat Murdoch geen filantroop is'.
FCUpdate: Eredivisie slechts het beginpunt voor Murdoch.
Eindhovens Dagblad: Clubs positief over Fox-deal Eredivisie.
Parool: Zorg en euforie over komst Murdoch.
NOS: Sport 1 niet bezorgd over Murdoch.
Volkskrant: Murdochs zenders heten overal Sky of Fox, maar hier blijft het Eredivisie Live.
BNR: Wie wás die Murdoch ook alweer?

Wordt Eredivisie Fox Sport?

Eredivisie Live wordt wellicht een algemene sportzender nu 51 procent van de aandelen van het bedrijf in handen komen van omstreden mediamagnaat Rupert Murdoch. De Telegraaf onthulde vandaag dat Fox voor twaalf jaar de uitzendrechten van de Eredivisie in de wacht heeft gesleept. In ruil daarvoor neemt Fox een meerderheidsbelang in Eredivisie Live. Zelf heeft Fox geen zenders in Nederland. Met het in Londen gesloten geheime contract zou een bedrag zijn gemoeid van 1 miljard euro, het hoogste bedrag dat ooit in Nederland voor voetbalrechten is betaald.
Volgens Eredivisie CV staat de overeenkomst los van de samenvattingen van de wedstrijden, die de NOS nu uitzendt. Daarover moet wellicht weer apart onderhandeld worden. FOX heeft alleen de rechten gekocht van het live uitzenden van de eredivisiewedstrijden. Die rechten lagen bij de voetbalclubs zelf.

dinsdag 7 augustus 2012

Lowlands nostalgie van Beeld en Geluid

Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid heeft speciaal voor het Lowlands festival een programma met opmerkelijke historische beelden samengesteld. De fragmenten worden opgenomen in de programmering van LowlandsTelevisie (LTV). De 55.000 bezoekers van het driedaagse popfestival voor alternatieve muziek, videokunst en amusement kunnen op verschillende festivallocaties kennismaken met deze bijzondere beelden. Lowlands vindt dit jaar plaats op 17, 18 en 19 augustus.
Curatoren van Beeld en Geluid hebben een selectie van beelden gemaakt uit de historische Polygoon bioscoopjournaals. In de uitzendingen werd tussen de jaren ‘20 en jaren ‘80 wekelijks verslag gedaan van het grote en minder grote nieuws. Een aantal opmerkelijke nieuwsitems zijn dit jaar te zien op LTV. Denk daarbij bijvoorbeeld aan beelden van een Duitse haargroeimachine die te zien was op een tentoonstelling van Internationale Uitvindingen in 1954. Of beelden van de politieagenten die in 1948 in een jeep met megafoon Amsterdammers aan de verkeersregels herinnerde. En wat te denken van beeldn uit 1963 van  de opening van een geautomatiseerde supermart.
De unieke collectie is niet alleen te bekijken tijdens het festival. Ook op de website van Beeld en Geluid geluid, en op het open media platform Open Beelden kan het materiaal bekeken worden. Op Open Beelden, een samenwerking tussen Beeld en Geluid en Kennisland, is het materiaal ook als download beschikbaar gemaakt. Voor Beeld en Geluid past de samenwerking met Lowlands in een bredere trend. Adjunct directeur Hans Westerhof: “Beeld en Geluid is altijd op zoek naar het bereiken van nieuwe doelgroepen. Niet alleen binnen de muren van het Beeld en Geluid gebouw in Hilversum, maar nadrukkelijk ook daarbuiten. Via online platforms, via de samenwerking met omroepen, en dus ook via festivals.” 
LTV is het televisiestation van het Lowlands festival. Al 12 jaar maakt  LTV op uitnodiging van de Lowlands-organisatie sfeerbeelden tijdens het festival. Daarnaast biedt LTV een podium aan makers van film en animatie die aansluiten bij de sfeer van Lowlands. De films zullen gedurende drie dagen met regelmaat op verschillende schermen op het festivalterrein verschijnen.
Het project is een samenwerking tussen het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en LTV. De collectie is gedigitaliseerd in de context van het nationale digitaliseringsproject Beelden voor de Toekomst. LTV wordt gecoordineerd door Captain Video, een productiestudio voor bewegend beeld in Amsterdam.

vrijdag 3 augustus 2012

650 miljoen Connected TV's in 2017

Juniper Research verwacht dat er in 2017 650 miljoen internettelevisies zullen zijn, oftewel televisietoestellen met internetverbinding. Het bedrijf stelt dat Smart TV's inmiddels net zo ingeburgerd raken als smartphones en tablets. Ook al worden televisies minder snel ingeruild voor nieuwe modellen, Juniper houdt rekening met een forse groei. Een van de oorzaken is de groeiende interesse voor onlinediensten als die van Netflex, LOVEFiLM en YouTube. Ook verwacht Juniper dat de mogelijkheden verder worden uitgebreid, bijvoorbeeld met sociale media.