dinsdag 27 mei 2014

Meer HbbTV bij NPO

Met ingang van vandaag biedt de NPO de kijker nog meer interactieve televisie via Hybride Televisie (HbbTV): TV en internet samen in één signaal. Deze dienst is beschikbaar via bijvoorbeeld de rode knop op de afstandsbediening. De kijker heeft daarmee direct toegang tot extra beeldmateriaal tijdens het NOS Journaal. Binnenkort zijn ook NPO Plus en het speciaal voor het WK voetbal ontwikkelde NOS WK TV met een druk op de rode knop te zien.

Uitzending Gemist, de programmagids en de publieke radiozenders zijn al beschikbaar via Hybride TV. Daar komt nu een fors aantal opties bij. Het NOS Journaal van 20.00 uur biedt vanaf vandaag extra beeldmateriaal gelinkt aan het onderwerp dat op dat moment wordt behandeld. Later wordt dit uitgebreid naar andere journaals en kunnen meer programma’s hier gebruik van maken. Tijdens het WK Voetbal kunnen kijkers allerlei extra beelden en informatie opvragen, bijvoorbeeld de statistieken van de wedstrijd. Maar ook herhalingen van doelpunten of de hoogtepunten van duels die tegelijkertijd worden gespeeld. De NPO werkt daarnaast aan een virtuele doventolk speciaal voor kinderen die gebarentaal kunnen volgen, maar nog niet kunnen lezen. Binnenkort is ook de nieuwe abonnementsdienst NPO Plus via Hybride televisie te ontvangen.

maandag 26 mei 2014

Actualiteiten en nieuws meest bekeken

Actualiteiten en nieuws zijn veruit de beste en meest frequent bekeken programmasoorten. Met name 55-plussers kijken vaker dagelijks naar actualiteiten en nieuwsprogramma’s en naar Nederland 1, 2 en 3. Kinderprogramma’s, comedyseries en muziekprogramma’s zijn relatief populair onder 13- tot en met 17-jarigen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden’ van het Bindinc. Kenniscentrum dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp onder 1.280 respondenten in de leeftijd van 13 – 70 jaar.

De televisiekijkers zijn onderverdeeld in segmenten. Binnen het segment ‘interactieven’ vallen iets meer vrouwen dan mannen. Dit segment kijkt zowel lineair als non-lineair en veelal naar soap- en dramaseries, spelletjes en quizzen en realityprogramma’s. Het segment ‘functionalisten’ bestaat gemiddeld vaker uit mannen die vaker lager opgeleid zijn en vooral lineair naar nieuws, actualiteiten en sportkijken. De hoger opgeleiden vallen vaker onder het segment ‘innovatieven’, kijken het meest naar non-lineaire content en vooral naar politie- en misdaadseries, speelfilms en documentaires. Er zijn in totaal vijf segmenten televisiekijkers te onderscheiden.

Vooral jongeren gebruiken Youtube veel (61%). De website van uitzendinggemist wordt door 65% van de 13-70-jarigen dagelijks tot enkele keren per maand gebruikt.  Netflix, dat nog maar relatief kort op de Nederlandse markt is, is vooral populair bij de innovatieven (25%).

De respondenten gaven aan dat zij het meest naar RTL4 kijken, gevolgd door Nederland 1, SBS6 en de beide andere publieke omroepen. Bij 13-17-jarigen scoren Veronica en MTV het beste. De groep 55-70-jarigen kijkt overduidelijk het meest naar de drie publieke omroepen en de buitenlandse zenders Canvas, BBC1/BBC2, ARD en ZDF.

Het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden?’ is tussen december 2013 en januari 2014 uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van Bindinc. In totaal hebben 1.280 respondenten tussen de 13 en 70 jaar de enquête ingevuld.

TV Everywhere leidt tot meer tv-kijken

Kijkers die meerdere apparaten gebruiken om televisie te kijken, kijken over het algemeen meer televisie. Die conclusie trekt Viacom in een studie TV Here, There, (Not Quite) Everywhere. Van de respondenten gaf 64 procent aan dat zij meer televisie zijn gaan kijken. Dat geldt nog meer voor de zogenoemde millennials. Het aloude tv-toestel blijft wel centraal in de televisiebelevenis, zeker voor live televisie. Daarna blijken apps en sites favoriet. De belangrijkste verklaring hiervoor is flexibiliteit: kijkers kunnen bepalen wanneer ze kijken. De bevindingen zijn goed nieuws voor aanbieders van betaalde televisie omdat een TV Everywhere strategie loyaliteit bevordert.

donderdag 1 mei 2014

SKO: penetratie van digitale tv naar 82 procent

In 2013 groeit de penetratie van digitale televisie door naar 82 procent van de Nederlandse huishoudens. Het aantal huishoudens met een connected TV stijgt ook significant naar 17 procent. Dat constateert de Stichting Kijkonderzoek. Circa 77 procent van de kijktijd in 2013 bestaat uit kijken naar een digitaal signaal.
Een andere belangrijke ontwikkeling is de groei van online en mobiele apparaten. Meer dan de helft van alle Nederlanders 13+ heeft een smartphone. In 2013 verdubbelt het aantal tablet-bezitters naar 40 procent. 42 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder geeft aan wel eens via connected devices zoals computers, tablets en smartphones naar televisieprogramma’s te kijken.