Vandaag is de nieuwe gezamenlijke website npo.nl geïntroduceerd. Hier zijn de programma’s van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) nu ook live te bekijken en te beluisteren. Alle tv-netten, themakanalen en radiozenders van de NPO staan hiermee op één overzichtelijke website voor het publiek. Naast live kijken en luisteren zijn de programma’s terug te zien. Ook kunnen mensen een eigen profiel aanmaken om direct nieuwe afleveringen te bekijken of tips te delen via Twitter, Google+ en Facebook.
Npo.nl is de eerste stap in de ontwikkeling naar een beter herkenbare publieke omroep. De site vervangt op korte termijn omroep.nl en publiekeomroep.nl. Ook de sites van Nederland 1, 2, 3 en 24 zullen na enige tijd worden geïntegreerd in npo.nl. uitzendinggemist.nl blijft voorlopig wel naast npo.nl bestaan. In de loop van dit jaar volgen de nieuwe NPO-apps voor iOS en Android.
De websites van de NPO behoren tot de top tien meest bezochte websites in Nederland. De introductie van één gezamenlijke NPO-site past in het online beleid: fors minder, maar effectievere websites. Daarmee wordt het voor het publiek nog overzichtelijker en het werkt kostenbesparend. Npo.nl toont ook één onderdeel van de nieuwe beeldmerken.
dinsdag 11 juni 2013
maandag 3 juni 2013
KPN Interactieve televisie wordt lokaal
KPN wil nog dit jaar zijn Interactieve TV-aanbod via internet een meer lokaal karakter geven. Dat maakte het bedrijf vrijdag bekend op de conferentie van Kabelraden.nl in Hilversum. Via VDSL kan geen lokaal programma worden aangeboden, maar wel via glasvezel en het web. Op die manier kan het digitale tv-pakkket worden aangevuld met lokale omroepen. Marnix Laurs van KPN deed verder de toezegging dat het basispakket niet zal worden ingeperkt en men altijd ruim boven de vereiste van dertig tv-zenders zal blijven.
dinsdag 28 mei 2013
Proefschrift over radio- en tv-programma Openbaar Kunstbezit
Om het leren kijken naar kunst door een breed publiek verder te bevorderen, kan veel worden geleerd van het radio- en televisieprogramma Openbaar Kunstbezit uit de vorige eeuw. Dit multimediale project waarin voor het eerst kunstonderwijs op afstand werd geboden, was van onschatbare waarde voor zijn luisteraars en kijkers en is daarmee de bakermat voor de kunstpopularisering via de Nederlandse ether. Dit stelt Bertus Bakker in zijn proefschrift 'Elk zijn museum, over de historie van de stichting Openbaar Kunstbezit.' Op vrijdag 31 mei 2013 promoveert hij aan de Open Universiteit.
Bertus Bakker onderzocht de opkomst, bloei en ondergang van de stichting Openbaar Kunstbezit. Deze stichting bracht in de periode 1957-1988 het gelijknamige radio- en (later) televisieprogramma, met als doel om in alle lagen van de bevolking de kennis van het Nederlands openbaar kunstbezit te bevorderen. Wekelijks gaf een deskundige een toelichting van tien minuten op een kunstwerk, waarvan de cursisten vooraf een kleurenreproductie en achteraf de radiotekst ontvingen. Dit materiaal kon naar eigen wens worden gerangschikt en bewaard in een kunstalbum. Zo bezat elke abonnee een eigen museum thuis. Het programma wist jarenlang gemiddeld honderdduizend cursisten aan zich te binden en was daarmee een succes.
Met zijn onderzoek beoogt Bertus Bakker onder meer de betekenis van het project voor de populaire kunstbeschouwing in ons land te duiden. 'Hoewel het nooit goed gelukt is om door te dringen tot de arbeidersklasse, is Openbaar Kunstbezit van onschatbare waarde geweest voor de luisteraars en belangrijk voor de Nederlandse kunstwereld. Menig gezin heeft leren kijken naar kunst, daarmee was het programma een pionier op het gebied van kunstpopularisering. Zelfs nu zou het programma met haar kijk op het kunstwerk zelf, een goede aanvulling vormen op het aanbod van kunstprogramma's, stelt Bakker.
Bertus Bakker onderzocht de opkomst, bloei en ondergang van de stichting Openbaar Kunstbezit. Deze stichting bracht in de periode 1957-1988 het gelijknamige radio- en (later) televisieprogramma, met als doel om in alle lagen van de bevolking de kennis van het Nederlands openbaar kunstbezit te bevorderen. Wekelijks gaf een deskundige een toelichting van tien minuten op een kunstwerk, waarvan de cursisten vooraf een kleurenreproductie en achteraf de radiotekst ontvingen. Dit materiaal kon naar eigen wens worden gerangschikt en bewaard in een kunstalbum. Zo bezat elke abonnee een eigen museum thuis. Het programma wist jarenlang gemiddeld honderdduizend cursisten aan zich te binden en was daarmee een succes.
Met zijn onderzoek beoogt Bertus Bakker onder meer de betekenis van het project voor de populaire kunstbeschouwing in ons land te duiden. 'Hoewel het nooit goed gelukt is om door te dringen tot de arbeidersklasse, is Openbaar Kunstbezit van onschatbare waarde geweest voor de luisteraars en belangrijk voor de Nederlandse kunstwereld. Menig gezin heeft leren kijken naar kunst, daarmee was het programma een pionier op het gebied van kunstpopularisering. Zelfs nu zou het programma met haar kijk op het kunstwerk zelf, een goede aanvulling vormen op het aanbod van kunstprogramma's, stelt Bakker.
zaterdag 13 april 2013
EO opent deuren online
Vanaf nu is het mogelijk online het EO-gebouw binnen te lopen. Dankzij de techniek van Google Streetview kunnen bezoekers op eigen gelegenheid onder andere op de set van het tv-programma De Vijfde Dag rondkijken en achter de camera’s plaatsnemen. In de regieruimte is te zien hoe de camera’s worden aangestuurd via tientallen schermen. Met dit initiatief maakt de EO de eerste tv-studio online 24 uur per dag toegankelijk voor het grote publiek.
Door middel van de 360-graden foto’s is het mogelijk digitaal door het EO-gebouw te wandelen en krijgen bezoekers een uniek kijkje achter de schermen. Bijzonder gedeelte is ‘de kapel’, die tegenwoordig dienst doet als tv-studio van onder andere De Vijfde Dag, Blauw Bloed en Knevel & Van den Brink. De internetgebruiker kan vrij rondlopen op de set van De Vijfde Dag en in de huid kruipen van presentator Tijs van den Brink. Via de entreehal wandelen geïnteresseerden ook door het gebouw naar de regieruimte, waar alle beelden uit de tv-studio samenkomen.
Het EO-gebouw aan de Oude Amersfoortseweg spreekt tot de verbeelding door haar bouwstijl die kenmerkend is voor een klooster. Met hoge, witte muren en het prachtige glas-in-lood is de voormalig aartsbisschoppelijke kweekschool al een attractie op zichzelf.
Door middel van de 360-graden foto’s is het mogelijk digitaal door het EO-gebouw te wandelen en krijgen bezoekers een uniek kijkje achter de schermen. Bijzonder gedeelte is ‘de kapel’, die tegenwoordig dienst doet als tv-studio van onder andere De Vijfde Dag, Blauw Bloed en Knevel & Van den Brink. De internetgebruiker kan vrij rondlopen op de set van De Vijfde Dag en in de huid kruipen van presentator Tijs van den Brink. Via de entreehal wandelen geïnteresseerden ook door het gebouw naar de regieruimte, waar alle beelden uit de tv-studio samenkomen.
Het EO-gebouw aan de Oude Amersfoortseweg spreekt tot de verbeelding door haar bouwstijl die kenmerkend is voor een klooster. Met hoge, witte muren en het prachtige glas-in-lood is de voormalig aartsbisschoppelijke kweekschool al een attractie op zichzelf.
maandag 25 maart 2013
Herman Emmink overleden
Presentator en zanger Herman Emmink is op 86-jarige leeftijd in Laren overleden. Emmink werd vooral bekend door het onsterfelijke Tulpen uit Amsterdam, maar was vooral omroeper bij de radio. Eerst bij de VARA, later bij de AVRO en Radio Luxemburg. Maar het is vooral zijn televisiewerk dat hem beroemdf zou maken. Hij werd begin jaren zeventig spelleider van het televisiespelletje Wie van de drie: de Vlaming Nand Baert en jazzmuzikant Pim Jacobs gaan hem voor.
Voor de TROS presenteert hij onder andere lange tijd het radioprogramma Oud plaatwerk en Te gast bij Herman Emmink. In 1988 presenteert Emmink voor de NCRV de driehonderdste aflevering van Zo vader, zo zoon, waarin de vaste presentator Gerard van den Berg op de ‘vaderstoel’ zit.
Voor de TROS presenteert hij onder andere lange tijd het radioprogramma Oud plaatwerk en Te gast bij Herman Emmink. In 1988 presenteert Emmink voor de NCRV de driehonderdste aflevering van Zo vader, zo zoon, waarin de vaste presentator Gerard van den Berg op de ‘vaderstoel’ zit.
Abonneren op:
Posts (Atom)