vrijdag 27 april 2012

Tv verliest centrale rol in huislamer

De centrale functie van televisie is niet meer. Tijdens het televisie kijken worden ook veelvuldig andere schermen gebruikt. Bij 81 procent van de ondervraagde huishoudens ligt er altijd wel een laptop, smartphone of tablet binnen handbereik tijdens het kijken. Eén derde geeft zelfs aan bijna nooit meer tv te kijken zonder simultaan op andere schermen bezig te zijn. Meer dan de helft van de respondenten geeft bovendien aan dat de TV op de achtergrond aanstaat. Dit zorgt ervoor dat mensen, hoewel ze vaker met elkaar in de woonkamer zitten, juist minder vaak samen TV kijken. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.000 respondenten in opdracht van het mediabureau Stroom.
Tijdens het kijken wordt er druk gesurft, getweet, ge-post en gemaild. Daarnaast speelt men graag een online game zoals Wordfeud (37 procent) of worden de reclamefolders (39 procent) bekeken. Bijna 20 procent leest de krant of een tijdschrift. Slechts 18 procent is vaak alleen bezig met tv kijken. Bijna 84 procent pakt een ander digitaal scherm erbij als de partner (of iemand anders uit het gezin) iets zit te kijken wat diegene niet interesseert.
Desondanks wordt dagelijks nog altijd veel tijd besteed aan tv kijken. Dit betekent echter niet dat de TV ook daadwerkelijk voor iedereen het belangrijkste scherm in huis is: voor 38 procent van de respondenten is de televisie het belangrijkste scherm, terwijl 37 procent van de laptop-bezitters de laptop het belangrijkste scherm vindt. Blijkbaar is de tablet vooral leuk om te hebben: slechts 9 procent van de tablet-bezitters vindt de tablet het belangrijkste scherm. Binnen meerpersoonshuishoudens is de tv wel nog duidelijk het belangrijkste scherm. Voor jongeren heeft de TV duidelijk aan populariteit ingeboet door de komst van andere schermen. Slechts 5 procent van de 18 t/m 24 jarigen vindt de TV het belangrijkste scherm. Voor deze groep is de smartphone met 59% absoluut favoriet, gevolgd door de laptop.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen