Vandaag lanceert Kieskompas Omroepkiezer.nl, een website die burgers laat zien welke omroep het beste past bij hun programmavoorkeur en kijkgedrag.
Het publieke bestel staat onder zware druk van bezuinigingen. Het nieuwe kabinet moet na de verkiezingen beslissen wat er met het omroepbestel gaat gebeuren. In Nederland bepalen burgers via een lidmaatschap welke publieke omroep het meeste geld en zendtijd krijgt. Kieskompas bracht de verschillen in programma-aanbod en de maatschappelijke doelstellingen van de publieke omroepen in kaart.
Net als het door de Vrije Universiteit Amsterdam ontwikkelde Kieskompas is Omroepkiezer.nl een volledig transparante en wetenschappelijk verantwoorde test. Alle plaatsingen van omroepen op stellingen zijn onderbouwd met openbare bronnen, zoals hun statuten, missies en beleidsdocumenten. Door twintig vragen te beantwoorden kunnen bezoekers binnen enkele minuten bepalen welke omroep het best bij hen past. Het gaat hier zowel om stellingen over het eigen kijkgedrag, als over wat een publieke omroep wel of juist níet moet doen. Vervolgens krijgt de bezoeker geen ‘platte’ uitslag, maar wordt hij in het Nederlandse medialandschap geplaatst, te midden van alle publieke omroepen. Met één druk op de knop kunnen gebruikers lid worden van de omroep die het beste bij hen past.
André Krouwel, politicoloog aan de VU en wetenschappelijk directeur van Kieskompas: 'Bij het toewijzen van zendtijd en budgetten legt de politiek sterk de nadruk op het aantal leden van een omroep. Leden zijn daarom cruciaal voor het voortbestaan van omroepen. Met onze tool laten wij zien dat er wel degelijk iets te kiezen valt voor potentiële leden. Wij willen burgers graag helpen een goed gefundeerde keuze te maken.' Op basis van de antwoorden van gebruikers wordt ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de opinies van Nederlanders over het publieke omroepbestel.
Het publieke bestel staat onder zware druk van bezuinigingen. Het nieuwe kabinet moet na de verkiezingen beslissen wat er met het omroepbestel gaat gebeuren. In Nederland bepalen burgers via een lidmaatschap welke publieke omroep het meeste geld en zendtijd krijgt. Kieskompas bracht de verschillen in programma-aanbod en de maatschappelijke doelstellingen van de publieke omroepen in kaart.
Net als het door de Vrije Universiteit Amsterdam ontwikkelde Kieskompas is Omroepkiezer.nl een volledig transparante en wetenschappelijk verantwoorde test. Alle plaatsingen van omroepen op stellingen zijn onderbouwd met openbare bronnen, zoals hun statuten, missies en beleidsdocumenten. Door twintig vragen te beantwoorden kunnen bezoekers binnen enkele minuten bepalen welke omroep het best bij hen past. Het gaat hier zowel om stellingen over het eigen kijkgedrag, als over wat een publieke omroep wel of juist níet moet doen. Vervolgens krijgt de bezoeker geen ‘platte’ uitslag, maar wordt hij in het Nederlandse medialandschap geplaatst, te midden van alle publieke omroepen. Met één druk op de knop kunnen gebruikers lid worden van de omroep die het beste bij hen past.
André Krouwel, politicoloog aan de VU en wetenschappelijk directeur van Kieskompas: 'Bij het toewijzen van zendtijd en budgetten legt de politiek sterk de nadruk op het aantal leden van een omroep. Leden zijn daarom cruciaal voor het voortbestaan van omroepen. Met onze tool laten wij zien dat er wel degelijk iets te kiezen valt voor potentiële leden. Wij willen burgers graag helpen een goed gefundeerde keuze te maken.' Op basis van de antwoorden van gebruikers wordt ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de opinies van Nederlanders over het publieke omroepbestel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten