De "traditionele" wijze van het volgen van de weerberichten
staat duidelijk onder druk. Volgde in 2005 nog 92% van de Nederlanders de
weerberichten via de televisie, 55% via de radio en 35% via de krant, in 2012 is
een daling waar te nemen van respectievelijk 13%, 10% en 6%. Het medium dat
verreweg aan belang wint is het internet. Zeven jaar geleden volgde een derde
van de Nederlanders de weerberichten via het internet, in 2012 is dat meer dan
verdubbeld tot 70%.
Dit blijkt uit een recent online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox en beoordelingssite Preferenso.nl hebben uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van 505 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder.
De televisie is nog steeds het belangrijkste medium om de weerberichten te volgen. Daarbij geldt wel het advies aan de weermannen/weervrouwen om hard te blijven werken aan hun presentatie. Aangezien ruim 20% van mening is dat de weerberichten op televisie teveel aandacht besteden aan het weer buiten Nederland en zelfs meer dan een kwart vindt dat teveel tijd wordt besteed aan het weer dat al geweest is. Overigens werd zeven jaar geleden vrijwel hetzelfde aantal mensen aangetroffen met deze mening.
Dit blijkt uit een recent online onderzoek dat marktonderzoekbureau Trendbox en beoordelingssite Preferenso.nl hebben uitgevoerd onder een landelijk representatieve steekproef van 505 Nederlanders in de leeftijd van 16 jaar en ouder.
De televisie is nog steeds het belangrijkste medium om de weerberichten te volgen. Daarbij geldt wel het advies aan de weermannen/weervrouwen om hard te blijven werken aan hun presentatie. Aangezien ruim 20% van mening is dat de weerberichten op televisie teveel aandacht besteden aan het weer buiten Nederland en zelfs meer dan een kwart vindt dat teveel tijd wordt besteed aan het weer dat al geweest is. Overigens werd zeven jaar geleden vrijwel hetzelfde aantal mensen aangetroffen met deze mening.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten