Studenten van de Radboud Honours Academy hebben een idee ontwikkeld om de fysieke collectie van het oude Omroepmuseum in een digitale omgeving toegankelijk te maken. Ze deden dat in opdracht van de afdeling Research & Development van Beeld en Geluid in Hilversum. Dinsdagmiddag 26 juni presenteren ze hun plannen in de Aula tijdens het Honours symposium.
Begeleider Martijn Stevens, docent Algemene Cultuurwetenschappen: de Experience van Beeld en Geluid is een drukbezochte tentoonstelling, je ziet er heel veel uit het televisieverleden, maar wat ontbreekt zijn de tastbare objecten waarmee televisie werd gemaakt zoals camera's en decorstukken. Onze honoursstudenten hebben nu samen met studenten van ArtEZ gezocht naar een manier om dat materiaal in een digitale omgeving te presenteren door samen te leren: edutainment noemen ze dat.'
Het idee lijkt simpel maar is weldoordacht en in uitwerking voorzien van de nieuwste digitale toepassingen. De collectie is op verschillende manieren digitaal toegankelijk gemaakt in een mobiele tentoonstelling. Bezoekers kunnen in de vorm van een spel of wedstrijd, een soort treasure hunt, door de depots van Beeld en Geluid om objecten te vergaren, die ze in een ander deel van de expositie te kunnen bekijken en beluisteren.
Uitgangspunt is de transgenerationele verbinding, waarbij grootouders en kleinkinderen samen in de Experience van Beeld en Geluid aan het werk gaan. Historische beelden en concrete voorwerpen uit het verleden, radio- en tv-apparatuur, zijn vormgegeven in moderne beelden en door de gezamenlijk beleving gaan generaties elkaar ook beter begrijpen.
De studenten maken deel uit van de Denktank ‘Een tastbaar verleden', van het interdisciplinaire honoursprogramma van de Radboud Universiteit. Ze hebben onder leiding van universitair docent dr. Martijn Stevens, bijna een jaar gewerkt aan de opdracht. Richard Vijgen, docent van de afdeling Graphic Design van ArtEZ Hogeschool, heeft de studenten hebben de begeleid bij de vormgeving. Zo ontstond een bijzondere samenwerking tussen universitaire en hbo-studenten.
Student Niek van de Pasch spreekt namens de studenten: ‘We moeten het verleden kennen om het heden te begrijpen en de toekomst te beheersen, luidt het gezegde. Door ons audiovisueel levensverhaal op te tekenen, plaveit Beeld en Geluid die weg. Als dat verhaal voor ons allemaal verstaanbaar is en blijft, ligt saamhorigheid in het verschiet en is het in de publieke ruimte - fysiek én digitaal -goed toeven voor iedereen
Begeleider Martijn Stevens, docent Algemene Cultuurwetenschappen: de Experience van Beeld en Geluid is een drukbezochte tentoonstelling, je ziet er heel veel uit het televisieverleden, maar wat ontbreekt zijn de tastbare objecten waarmee televisie werd gemaakt zoals camera's en decorstukken. Onze honoursstudenten hebben nu samen met studenten van ArtEZ gezocht naar een manier om dat materiaal in een digitale omgeving te presenteren door samen te leren: edutainment noemen ze dat.'
Het idee lijkt simpel maar is weldoordacht en in uitwerking voorzien van de nieuwste digitale toepassingen. De collectie is op verschillende manieren digitaal toegankelijk gemaakt in een mobiele tentoonstelling. Bezoekers kunnen in de vorm van een spel of wedstrijd, een soort treasure hunt, door de depots van Beeld en Geluid om objecten te vergaren, die ze in een ander deel van de expositie te kunnen bekijken en beluisteren.
Uitgangspunt is de transgenerationele verbinding, waarbij grootouders en kleinkinderen samen in de Experience van Beeld en Geluid aan het werk gaan. Historische beelden en concrete voorwerpen uit het verleden, radio- en tv-apparatuur, zijn vormgegeven in moderne beelden en door de gezamenlijk beleving gaan generaties elkaar ook beter begrijpen.
De studenten maken deel uit van de Denktank ‘Een tastbaar verleden', van het interdisciplinaire honoursprogramma van de Radboud Universiteit. Ze hebben onder leiding van universitair docent dr. Martijn Stevens, bijna een jaar gewerkt aan de opdracht. Richard Vijgen, docent van de afdeling Graphic Design van ArtEZ Hogeschool, heeft de studenten hebben de begeleid bij de vormgeving. Zo ontstond een bijzondere samenwerking tussen universitaire en hbo-studenten.
Student Niek van de Pasch spreekt namens de studenten: ‘We moeten het verleden kennen om het heden te begrijpen en de toekomst te beheersen, luidt het gezegde. Door ons audiovisueel levensverhaal op te tekenen, plaveit Beeld en Geluid die weg. Als dat verhaal voor ons allemaal verstaanbaar is en blijft, ligt saamhorigheid in het verschiet en is het in de publieke ruimte - fysiek én digitaal -goed toeven voor iedereen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten