Vandaag is de quiz Reis door de tijd live. Hier kan iedereen zijn reclamekennis testen en genieten van een tijdreis langs Nederlandse reclameklassiekers. Via deze quiz laat Ster de Nederlandse reclamegeschiedenis herleven - van de eerste tv-commercial uit 1967 tot opvallende tv- en radioreclames anno nu.
Je kent het wel. Je ziet of hoort een fragment van een tijd geleden en haalt zo die hele periode terug. Commercials doen dat als geen ander. Ze laten een tijdsbeeld zien. Iedereen heeft herinneringen aan bepaalde commercials. Dat maakt Reis door de tijd een feest der herkenning. Daag je vrienden uit en kijk wie het meeste weet over een halve eeuw reclame. Lukt het je niet om in 1 keer te winnen? Gelukkig zijn er 5 reeksen met ieder 10 vragen.
Wilbert Schreurs, historicus, auteur en curator van de tentoonstelling '100 Jaar Reclameklassiekers', heeft de quizvragen samengesteld. Ook hij heeft persoonlijke herinneringen bij bekende reclames. "Stom hè, ik vind het gewoon lekker” (Petje Pitamientje) brengt hem bijvoorbeeld in een klap terug naar zijn studententijd.
Reclames terugkijken is meer dan nostalgie alleen; je kunt er ook wat van leren. Mode, populair taalgebruik, hoe en wat we eten, en zelfs wat we vinden van maatschappelijke vraagstukken. Schreurs: "Reclames reflecteren trends, vergroten ontwikkelingen en een enkele keer sturen ze ook veranderingen aan. Ohra’s Paarse Krokodil gaf voeding aan de groeiende maatschappelijke ergernis over de overkill aan bureaucratische regeltjes en voorschriften in Nederland. Uiteindelijk is die ene reclame zelfs aanleiding geweest tot een heuse wet. Zo laat reclame zien wat ons bezighoudt, wat ons boeit, wat we leuk vinden, wat ons ontroert en waar we door geshockeerd worden. En daarmee vertelt reclame niet alleen veel over de tijd waarnaar het verwijst, maar ook over onszelf."
Je kent het wel. Je ziet of hoort een fragment van een tijd geleden en haalt zo die hele periode terug. Commercials doen dat als geen ander. Ze laten een tijdsbeeld zien. Iedereen heeft herinneringen aan bepaalde commercials. Dat maakt Reis door de tijd een feest der herkenning. Daag je vrienden uit en kijk wie het meeste weet over een halve eeuw reclame. Lukt het je niet om in 1 keer te winnen? Gelukkig zijn er 5 reeksen met ieder 10 vragen.
Wilbert Schreurs, historicus, auteur en curator van de tentoonstelling '100 Jaar Reclameklassiekers', heeft de quizvragen samengesteld. Ook hij heeft persoonlijke herinneringen bij bekende reclames. "Stom hè, ik vind het gewoon lekker” (Petje Pitamientje) brengt hem bijvoorbeeld in een klap terug naar zijn studententijd.
Reclames terugkijken is meer dan nostalgie alleen; je kunt er ook wat van leren. Mode, populair taalgebruik, hoe en wat we eten, en zelfs wat we vinden van maatschappelijke vraagstukken. Schreurs: "Reclames reflecteren trends, vergroten ontwikkelingen en een enkele keer sturen ze ook veranderingen aan. Ohra’s Paarse Krokodil gaf voeding aan de groeiende maatschappelijke ergernis over de overkill aan bureaucratische regeltjes en voorschriften in Nederland. Uiteindelijk is die ene reclame zelfs aanleiding geweest tot een heuse wet. Zo laat reclame zien wat ons bezighoudt, wat ons boeit, wat we leuk vinden, wat ons ontroert en waar we door geshockeerd worden. En daarmee vertelt reclame niet alleen veel over de tijd waarnaar het verwijst, maar ook over onszelf."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten