RTL Nederland1 sluit de eerste helft van 2012 winstgevend af met een bedrijfsresultaat van € 38 miljoen (2011: € 59 miljoen). De omzet liep terug van € 233 miljoen naar € 208 miljoen. Dit is grotendeels het gevolg van de ontvlechting van Radio 538, Radio 10 Gold en SLAM!FM en de lagere tv reclame-inkomsten in de maand juni door met name het EK voetbal. Daarnaast heeft de daling van de advertentiemarkt met 3,5% het resultaat negatief beïnvloedt. RTL Nederland heeft een marktaandeel van 47,1% (H1 2011: 48,4%).
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “We wisten dat het een moeilijk jaar zou worden met alle sport en de dalende advertentiemarkt. Toch hebben we naast de programmering ook bewust geïnvesteerd in onze ventures, live entertainment en digitale activiteiten. Dat brengt aanloopverliezen met zich mee, die conform planning zijn. Ik denk dat het tekenend is voor de kracht van RTL dat de programma’s het fantastisch doen en ook ons digitale bereik een forse groei laat zien. De investeringen tonen aan dat RTL Nederland een gezonde basis creëert voor een toekomst waarin het medialandschap constant in beweging zal zijn.”
RTL Nederland heeft zijn marktleiderschap in de eerste helft van 2012 gehandhaafd. De RTL-zenders bereikten een gezamenlijk zenderaandeel van 32,4% (2011: 34,1%) in de doelgroep 20-49 jaar (Publieke Omroep: 29,9% en SBS Groep: 29,9%). Een goede prestatie voor een periode waarin het EK Voetbal plaatsvond. Wanneer de junimaand buiten beschouwing wordt gelaten blijft het gezamenlijk zenderaandeel in dezelfde doelgroep stabiel met 33,6%.
Vlaggenschip RTL 4 realiseerde een groei van 3% in de primaire doelgroep Boodschappers 20-49 jaar en steeg naar 19,8% (2011: 19,3%). In januari behaalde de zender het hoogste zenderaandeel sinds 1997. Op de vrijdagavond hield RTL 4 zijn positie als marktleider stevig in handen. Talentshows ‘The Voice Of Holland’, ‘The voice Kids’ en ‘Holland’s Got Talent’ behaalden respectievelijk een gemiddeld aandeel van 49,5%, 40,3% en 34,6% (Boodschappers 20-49 jaar). De nieuwe dramaserie ‘Moordvrouw’, ‘Van der Vorst Ziet Sterren’, ‘Ik Hou Van Holland’ en ‘De Jongens Tegen De Meisjes’ wisten eveneens veel kijkers te trekken. De VI Oranje-uitzendingen van ‘De Zomer van 4’ scoorden ook flink. Het programma behaalde een gemiddeld zenderaandeel van 21,2%. RTL 5 behaalde een zenderaandeel van 7,0% (2011: 9.1%) in de doelgroep 20-34 jaar. Met name Nederlands product met programma’s als ‘Barbies Bruiloft’ (20,2%), ‘In Love With Sterretje’ (13,8%) en ‘Echte Meisjes Op Zoek Naar Zichzelf’(13,8%) deed het goed bij deze jonge doelgroep. RTL 7 behaalde een zenderaandeel van 7,2% (2011: 8,0%) in de doelgroep mannen 20-49 jaar. Sport is het best bekeken thema bij de mannenzender. De Europa League behaalt regelmatig een zenderaandeel van meer dan 30%, net als Formule 1 dat vaak een aandeel van meer dan 35% behaalt. Vrouwenzender RTL 8 bereikte in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar een aandeel van 2,8% (2011: 3,1%). De digitale zenders RTL Lounge en RTL Crime werden bekeken door respectievelijk 6 en 3,5 miljoen kijkers in de leeftijd van 6 jaar en ouder.2
De digitale activiteiten van RTL lieten in de eerste helft van 2012 een forse groei zien. Het totaal aantal unieke bezoekers van het RTL-netwerk steeg met 32% naar 17,3 miljoen unieke bezoekers per maand (2011: 13 miljoen). Het aantal videoviews nam toe naar 233 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van de eerste helft van 2011. Van dit totaal werden 28,6 miljoen video’s bekeken via de RTL XL app, waar ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ de lijst van het hoogste aantal views aanvoert. Het RTL-domein behaalde in juni 2012 de hoogste positie in de STIR ranking ooit: de tweede plek. De stijging is grotendeels toe te schrijven aan het succes van Buienradar dat mede te danken is aan de wisselvallige en natte maand juni.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “We wisten dat het een moeilijk jaar zou worden met alle sport en de dalende advertentiemarkt. Toch hebben we naast de programmering ook bewust geïnvesteerd in onze ventures, live entertainment en digitale activiteiten. Dat brengt aanloopverliezen met zich mee, die conform planning zijn. Ik denk dat het tekenend is voor de kracht van RTL dat de programma’s het fantastisch doen en ook ons digitale bereik een forse groei laat zien. De investeringen tonen aan dat RTL Nederland een gezonde basis creëert voor een toekomst waarin het medialandschap constant in beweging zal zijn.”
RTL Nederland heeft zijn marktleiderschap in de eerste helft van 2012 gehandhaafd. De RTL-zenders bereikten een gezamenlijk zenderaandeel van 32,4% (2011: 34,1%) in de doelgroep 20-49 jaar (Publieke Omroep: 29,9% en SBS Groep: 29,9%). Een goede prestatie voor een periode waarin het EK Voetbal plaatsvond. Wanneer de junimaand buiten beschouwing wordt gelaten blijft het gezamenlijk zenderaandeel in dezelfde doelgroep stabiel met 33,6%.
Vlaggenschip RTL 4 realiseerde een groei van 3% in de primaire doelgroep Boodschappers 20-49 jaar en steeg naar 19,8% (2011: 19,3%). In januari behaalde de zender het hoogste zenderaandeel sinds 1997. Op de vrijdagavond hield RTL 4 zijn positie als marktleider stevig in handen. Talentshows ‘The Voice Of Holland’, ‘The voice Kids’ en ‘Holland’s Got Talent’ behaalden respectievelijk een gemiddeld aandeel van 49,5%, 40,3% en 34,6% (Boodschappers 20-49 jaar). De nieuwe dramaserie ‘Moordvrouw’, ‘Van der Vorst Ziet Sterren’, ‘Ik Hou Van Holland’ en ‘De Jongens Tegen De Meisjes’ wisten eveneens veel kijkers te trekken. De VI Oranje-uitzendingen van ‘De Zomer van 4’ scoorden ook flink. Het programma behaalde een gemiddeld zenderaandeel van 21,2%. RTL 5 behaalde een zenderaandeel van 7,0% (2011: 9.1%) in de doelgroep 20-34 jaar. Met name Nederlands product met programma’s als ‘Barbies Bruiloft’ (20,2%), ‘In Love With Sterretje’ (13,8%) en ‘Echte Meisjes Op Zoek Naar Zichzelf’(13,8%) deed het goed bij deze jonge doelgroep. RTL 7 behaalde een zenderaandeel van 7,2% (2011: 8,0%) in de doelgroep mannen 20-49 jaar. Sport is het best bekeken thema bij de mannenzender. De Europa League behaalt regelmatig een zenderaandeel van meer dan 30%, net als Formule 1 dat vaak een aandeel van meer dan 35% behaalt. Vrouwenzender RTL 8 bereikte in de doelgroep vrouwen 20-49 jaar een aandeel van 2,8% (2011: 3,1%). De digitale zenders RTL Lounge en RTL Crime werden bekeken door respectievelijk 6 en 3,5 miljoen kijkers in de leeftijd van 6 jaar en ouder.2
De digitale activiteiten van RTL lieten in de eerste helft van 2012 een forse groei zien. Het totaal aantal unieke bezoekers van het RTL-netwerk steeg met 32% naar 17,3 miljoen unieke bezoekers per maand (2011: 13 miljoen). Het aantal videoviews nam toe naar 233 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van de eerste helft van 2011. Van dit totaal werden 28,6 miljoen video’s bekeken via de RTL XL app, waar ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ de lijst van het hoogste aantal views aanvoert. Het RTL-domein behaalde in juni 2012 de hoogste positie in de STIR ranking ooit: de tweede plek. De stijging is grotendeels toe te schrijven aan het succes van Buienradar dat mede te danken is aan de wisselvallige en natte maand juni.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten