De publieke omroep denkt 7 tot 9 miljoen euro extra aan reclameinkomsten te kunnen halen uit internet. Dat staat in een dinsdag verschenen onderzoeksrapport dat staatssecretaris Sander Dekker (Cultuur) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Er is al meteen veel verzet tegen. ‘NPO gaat commercieel’, roepen de commerciële omroepen in koor.
De inkomstenopties die voor de Ster haalbaar zijn binnen huidige wet- en regelgeving kunnen volgens het rapport (pdf) leiden tot additionele inkomsten van 21 tot 26 miljoen voor televisie, 1 tot 2 miljoen voor radio en tot 1 miljoen euro voor internet. Om dit te realiseren, dienen de NPO en de Ster op televisie het gemiddelde aantal reclameminuten per uur uit te breiden van 6 minuten naar 9 minuten. Dit betekent dat dagelijks 28 extra reclameminuten per tv-zender dienen te worden geprogrammeerd, waarvan 21 minuten overdag en 7 minuten in prime time. De NPO kan deze ruimte creëren door de programmering over de avond uit te spreiden, door promo’s in te korten, door programma’s in te korten of door programma’s te schrappen.
De inkomstenopties die voor de Ster haalbaar zijn binnen huidige wet- en regelgeving kunnen volgens het rapport (pdf) leiden tot additionele inkomsten van 21 tot 26 miljoen voor televisie, 1 tot 2 miljoen voor radio en tot 1 miljoen euro voor internet. Om dit te realiseren, dienen de NPO en de Ster op televisie het gemiddelde aantal reclameminuten per uur uit te breiden van 6 minuten naar 9 minuten. Dit betekent dat dagelijks 28 extra reclameminuten per tv-zender dienen te worden geprogrammeerd, waarvan 21 minuten overdag en 7 minuten in prime time. De NPO kan deze ruimte creëren door de programmering over de avond uit te spreiden, door promo’s in te korten, door programma’s in te korten of door programma’s te schrappen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten