Het medium televisie heeft nog altijd een belangrijke rol en er is een
sterke indicatie dat dit in de toekomst, in ieder geval voor bepaalde
genres, zo zal blijven. Dat blijkt uit het onderzoek Televisiepakketten
en kijkgedrag dat het Commissariaat voor de Media heeft uitgevoerd.
De diversiteit van televisiepakketten is al jaren hoog en stabiel.
Pakketten bieden een grote verscheidenheid aan zenders en genres aan.
Grote standaardpakketten zijn de norm. Ook de tevredenheid en de trouw
aan het televisieabonnement van het publiek is hoog en stabiel.
Uit het onderzoek blijkt dat er al jarenlang een grote mate van
tevredenheid bestaat. Pakkethouders beoordelen hun aanbieder al sinds
2014 minimaal met een 7,5. In 2019 is dit zelfs een 7,7.
Abonnementhouders zijn daarnaast heel trouw aan hun aanbieder. Meer dan
80 procent is in het afgelopen jaar niet gewijzigd van aanbieder en meer
dan 53 procent is al zes jaar of langer bij dezelfde aanbieder. Ook is
geen indicatie te zien dat er op grote schaal sprake is van ‘cord
cutting’, van de al kleine groep mensen in Nederland zonder
televisieabonnement heeft slechts 7 procent in de afgelopen twaalf
maanden zijn abonnement opgezegd.
Het onderzoek naar kijkgedrag geeft aan dat nieuwe manieren van kijken
weliswaar steeds meer in opkomst zijn, maar het kijken naar traditionele
televisiezenders voorlopig niet hebben vervangen. Kijkers in jongere
leeftijdsgroepen maken gebruik van een brede mix van televisiezenders,
on demand en social media diensten. Mensen in oudere leeftijdsgroepen
kijken nog steeds vooral televisie. Voor een aantal specifieke genres,
zoals nieuws, sport en entertainment, blijkt zelfs voor alle leeftijden
nog een voorkeur voor lineaire televisie. Meer dan driekwart van de
kijkers naar sport en nieuws doet dit het liefst via lineaire televisie.
Bij amusement is dit nog steeds meer dan de helft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten