maandag 10 mei 2021

NPO weet zich geen raad met jongere internetkijker

Heibel in Hilversum, waar de NPO directie een plan heeft gepresenteerd om de vergrijzing van de kijker tegen te gaan. Makers van met name journalistieke programma’s zijn in opstand gekomen tegen aanstaande bezuinigingen en het schrappen van programma’s als Andere Tijden. De plannen oogsten terechte kritiek: de NPO probeert een inhaalslag te maken met lineaire programmering, terwijl het zich zou moeten richten op de versterking van online programmering.

Televisiekijkend Nederland vergrijst in hoog tempo. Die ontwikkeling is al een tijdje gaande. Meer dan driekwart van de NPO-kijkers is inmiddels ouder dan 50, onder de 35 jaar kijkt men steeds minder televisie. ‘Nu is 80 procent van de kijkers ouder dan 50. Dat moet weer terug naar 70 procent’, zegt NPO-directeur Frans Klein in Nieuwsuur.

Uit De Stand van de Nieuwsmedia, een onderzoek van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, bleek vorig jaar al de toenemende verschillen in kijkgedrag tussen ouderen en jongeren. 65-plussers kijken gemiddeld meer dan 4,5 uur televisie per dag (direct en uitgesteld), mensen onder de 20 minder dan een uur. Zes jaar eerder keken mensen onder de twintig nog twee uur per dag televisie. Jongere kijkers nemen vaker hun toevlucht tot video on demand.

Het kijkgedrag van alle Nederlanders is drastisch veranderd met de komst van online videodiensten als YouTube, Netflix en Disney Plus. De recente aanwas van Videoland wijst er ook op dat kijkers de regie veel meer in eigen hand willen hebben. De jongere kijker shopt dus bij veel meer zenders dan in het verleden het geval was. 

Foto Anefo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten