Nederlanders zijn in de afgelopen twintig jaar steeds meer naar traditionele nieuwsuitzendingen gaan kijke, Dat geldt voor zowel hoog- als laag opgeleiden. Dat blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschapper Anke Wonneberger. Zij promoveert aan de Universiteit van Amsterdam op dit onderwerp. Twintig jaar geleden keken Nederlanders nog gemiddeld zestig minuten per week naar het nieuws, inmiddels is dat 100 minuten.
Dat er meer wordt gekeken naar traditionele nieuwsprogramma's komt niet door een grotere interesse in nieuws en politiek, stelt Wonneberger. Externe factoren, zoals de programmering of het samen kijken met anderen, blijken van grotere invloed op het kijkgedrag. De afnemende aandacht voor nieuws en actualiteiten onder jongeren is volgens Wonneberger één van de grootste uitdagingen voor de toekomst van de televisie als een politiek en maatschappelijk informatiemedium.
Dat er meer wordt gekeken naar traditionele nieuwsprogramma's komt niet door een grotere interesse in nieuws en politiek, stelt Wonneberger. Externe factoren, zoals de programmering of het samen kijken met anderen, blijken van grotere invloed op het kijkgedrag. De afnemende aandacht voor nieuws en actualiteiten onder jongeren is volgens Wonneberger één van de grootste uitdagingen voor de toekomst van de televisie als een politiek en maatschappelijk informatiemedium.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten