Televisie kijken is wereldwijd nog steeds de meest populaire tijdsbesteding als het gaat om het gebruik van traditionele en nieuwe media door de consument. De manier waarop mensen televisie kijken verandert echter in hoog tempo. Vooral in China en Singapore kijken consumenten televisie bij voorkeur op hun mobiele apparaat, zoals mobiele telefoon en tablet. In Europese landen, zoals Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, geeft de consument echter de voorkeur aan het traditionele televisiekijken.
Dit blijkt uit jaarlijks internationaal onderzoek van KPMG onder 9.000 consumenten naar de wijze waarop zij omgaan met digitale en traditionele media. Consumenten in landen als China, Brazilië en Singapore blijken de grootste afnemers van digitale content en zijn ook bereid daarvoor te betalen. “In deze landen schaffen consumenten in hoog tempo smartphones en tablets aan”, constateert Kees Bakker, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor telecommunicatie & media. Bakker: 'In China en Singapore bijvoorbeeld beschikt ruim 70 procent van de onderzochte consumenten inmiddels over een smartphone en ook het bezit van een tablet is in deze landen met 51 procent respectievelijk 41 procent relatief hoger dan in de andere onderzochte landen. Wereldwijd is 53 procent van de consumenten op dit moment in het bezit van een smartphone, één op de vier mensen heeft een tablet en dat slechts 2,5 jaar na de introductie van de iPad.'
Hoewel de belangstelling voor digitale informatie wereldwijd toeneemt, blijken de nieuwe media niet in de plaats te komen van de traditionele vormen. Van de online activiteiten blijkt het bezoeken van sociale netwerksites, zoals Twitter en Facebook, en blogs het meest populair.
Consumenten in China en Brazilië blijken het meest actief in het bezoeken van sociale netwerken en het bekijken van online nieuws. Dat de traditionele media nog lang niet onderdoen voor online media blijkt ook uit het feit dat de onderzochte consumenten maandelijks gemiddeld nog altijd meer geld uitgeven aan traditionele media, zoals televisiekijken, bioscoopbezoek en het bijwonen van een sportwedstrijd of een concert, dan aan online gaming en het bekijken van evenementen via internet.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt ook dat consumenten in toenemende mate gebruik maken van het ‘tweede scherm’. Van deze ‘multi-taskers’ combineert bijna de helft het televisiekijken met het bekijken van content op het internet. Ruim 30 procent combineert het televisiekijken met het lezen van de krant. Het gebruik van twee schermen gaat echter ten koste van de effectiviteit van televisiereclame. Voor adverteerders is het dan ook de kunst om de aandacht van de consument te vangen met campagnes die de verschillende media-kanalen bestrijken. Dat kan bijvoorbeeld door ook gebruik te maken van Twitter en Facebook.
In landen als China en Brazilië zal dat gemakkelijker lukken dan in Europa. Vergeleken met Europa hebben consumenten in deze landen minder aversie tegen advertenties op hun mobiele apparaat als ze in ruil daarvoor goedkopere producten of gratis content kunnen krijgen. Overigens dwingen de sterk toenemende kosten van mobiel dataverkeer de mobiele operators ertoe om vergoedingen te vragen van de aanbieders van content of van andere partijen die met succes inkomsten genereren uit het dataverkeer.”
Dit blijkt uit jaarlijks internationaal onderzoek van KPMG onder 9.000 consumenten naar de wijze waarop zij omgaan met digitale en traditionele media. Consumenten in landen als China, Brazilië en Singapore blijken de grootste afnemers van digitale content en zijn ook bereid daarvoor te betalen. “In deze landen schaffen consumenten in hoog tempo smartphones en tablets aan”, constateert Kees Bakker, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor telecommunicatie & media. Bakker: 'In China en Singapore bijvoorbeeld beschikt ruim 70 procent van de onderzochte consumenten inmiddels over een smartphone en ook het bezit van een tablet is in deze landen met 51 procent respectievelijk 41 procent relatief hoger dan in de andere onderzochte landen. Wereldwijd is 53 procent van de consumenten op dit moment in het bezit van een smartphone, één op de vier mensen heeft een tablet en dat slechts 2,5 jaar na de introductie van de iPad.'
Hoewel de belangstelling voor digitale informatie wereldwijd toeneemt, blijken de nieuwe media niet in de plaats te komen van de traditionele vormen. Van de online activiteiten blijkt het bezoeken van sociale netwerksites, zoals Twitter en Facebook, en blogs het meest populair.
Consumenten in China en Brazilië blijken het meest actief in het bezoeken van sociale netwerken en het bekijken van online nieuws. Dat de traditionele media nog lang niet onderdoen voor online media blijkt ook uit het feit dat de onderzochte consumenten maandelijks gemiddeld nog altijd meer geld uitgeven aan traditionele media, zoals televisiekijken, bioscoopbezoek en het bijwonen van een sportwedstrijd of een concert, dan aan online gaming en het bekijken van evenementen via internet.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt ook dat consumenten in toenemende mate gebruik maken van het ‘tweede scherm’. Van deze ‘multi-taskers’ combineert bijna de helft het televisiekijken met het bekijken van content op het internet. Ruim 30 procent combineert het televisiekijken met het lezen van de krant. Het gebruik van twee schermen gaat echter ten koste van de effectiviteit van televisiereclame. Voor adverteerders is het dan ook de kunst om de aandacht van de consument te vangen met campagnes die de verschillende media-kanalen bestrijken. Dat kan bijvoorbeeld door ook gebruik te maken van Twitter en Facebook.
In landen als China en Brazilië zal dat gemakkelijker lukken dan in Europa. Vergeleken met Europa hebben consumenten in deze landen minder aversie tegen advertenties op hun mobiele apparaat als ze in ruil daarvoor goedkopere producten of gratis content kunnen krijgen. Overigens dwingen de sterk toenemende kosten van mobiel dataverkeer de mobiele operators ertoe om vergoedingen te vragen van de aanbieders van content of van andere partijen die met succes inkomsten genereren uit het dataverkeer.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten