Met een wijziging van de Mediawet worden de programmaraden begin 2014 afgeschaft. Daarmee verliezen consumenten invloed op het tv-pakket. Volgens de nieuwe bepalingen moet iedere pakketaanbieder ten minste 30 televisiekanalen aanbieden in het standaard digitaal pakket. Daarbij zitten in ieder geval de zogenoemde ‘must carryzenders'. De overige zenders kan de aanbieder zelf bepalen.
TNS Nipo heeft in opdracht van kabelraden.nl onderzoek gedaan naar het ‘ideale digitale zenderpakket' en tevredenheid van klanten.Uit het onderzoek blijkt onder meer dat:
•10 procent van de respondenten kijkt nog analoog tv, 88 procent digitaal. Analoge kijkers zijn vaker vrouw en wonen vaker in de Randstad. Analoge tv-kijkers switchen niet naar digitaal omdat ze voor hun gevoel tevreden zijn en alle zenders hebben die zij willen. Ze zijn daarnaast niet bereid om (meer) geld uit te geven aan digitale televisie of een nieuw tv-toestel.
•61 procent van de respondenten heeft een standaardpakket digitaal pakket.
Bijna een kwart van de digitale kijkers kijkt dagelijks of bijna iedere dag uitgesteld televisie. De dagelijkse kijkers doen dat heel lang, gemiddeld bijna 2 uur per dag.
Op de vraag naar zenders die niet het pakket zitten, maar die men wel graag zou willen zien noemen analoge kijkers uiteraard vaker een aantal zenders.
Analoge kijkers willen vooral het volgende toevoegen:
1 National Geographic Wild29
2 Holland Doc 29
3 Discovery World 28
4 Weer en Verkeer22
5 Journaal 24 22
6 History 18
7 24 Kitchen 18
Categorieën
In het onderzoek is ook gevraagd naar categorieën zenders die men in ieder geval in het pakket wil zien. Dit blijken achtereenvolgens: algemene zenders, documentaire zenders, nieuwszenders, sportzenders, Engelstalige zenders, kinderprogramma's, muziekzenders, jongerenzenders, Lifestyle, Cultuur, Duitstalige zenders en tot slot Franstalige zenders.
Top 2 score: (zeer) belangrijk Totaal
1 Algemeen ( vb. NED 1,2,3, RTL4, SBS6) 89
2 Documentaire (vb. National Geografic) 51
3 Nieuws ( vb. CNN) 34
4 Sport (vb.Eurosport) 29
5 Engelstalig 26
6 Kinderprogramma's (vb. Nickelodeon) 20
7 Muziek ( vb. Slam!FM, 538) 19
8 Jongeren ( vb. MTV, Comedy Central) 16
9 Lifestyle (vb. TLC, RTL Lounge, Fox Life) 14
10 Cultuur ( vb. Cultura24, BravaNL) 11
11 Duitstalig 11
12 Franstalig 2
De ondervraagden blijken over het algemeen tevreden over hun tv-aanbieder: 93 procent is (zeer) tevreden. Ze hebben dan ook weinig neiging om over te stappen. Slechts 1 op de 3 respondenten geeft aan mogelijk te veranderen als het aantal digitale zenders in hun pakket wordt beperkt. Ook slechts 1 op de 3 is in het verleden al eens overgestapt. Overstappen wordt over het algemeen niet als heel lastig gezien, maar als iets dat tijd kost en gedoe op kan leveren terwijl ze nu ook al tevreden zijn.
Analoge tv-kijkers gaan niet over op digitaal omdat ze nu al tevreden zijn en alle zenders hebben die zij willen. Ze zijn daarnaast niet bereid om (meer) geld uit te geven aan digitale televisie of een nieuw tv-toestel.
Het onderzoek vond in oktober 2013 plaats onder 1000 respondenten.
TNS Nipo heeft in opdracht van kabelraden.nl onderzoek gedaan naar het ‘ideale digitale zenderpakket' en tevredenheid van klanten.Uit het onderzoek blijkt onder meer dat:
•10 procent van de respondenten kijkt nog analoog tv, 88 procent digitaal. Analoge kijkers zijn vaker vrouw en wonen vaker in de Randstad. Analoge tv-kijkers switchen niet naar digitaal omdat ze voor hun gevoel tevreden zijn en alle zenders hebben die zij willen. Ze zijn daarnaast niet bereid om (meer) geld uit te geven aan digitale televisie of een nieuw tv-toestel.
•61 procent van de respondenten heeft een standaardpakket digitaal pakket.
Bijna een kwart van de digitale kijkers kijkt dagelijks of bijna iedere dag uitgesteld televisie. De dagelijkse kijkers doen dat heel lang, gemiddeld bijna 2 uur per dag.
Op de vraag naar zenders die niet het pakket zitten, maar die men wel graag zou willen zien noemen analoge kijkers uiteraard vaker een aantal zenders.
Analoge kijkers willen vooral het volgende toevoegen:
1 National Geographic Wild29
2 Holland Doc 29
3 Discovery World 28
4 Weer en Verkeer22
5 Journaal 24 22
6 History 18
7 24 Kitchen 18
Categorieën
In het onderzoek is ook gevraagd naar categorieën zenders die men in ieder geval in het pakket wil zien. Dit blijken achtereenvolgens: algemene zenders, documentaire zenders, nieuwszenders, sportzenders, Engelstalige zenders, kinderprogramma's, muziekzenders, jongerenzenders, Lifestyle, Cultuur, Duitstalige zenders en tot slot Franstalige zenders.
Top 2 score: (zeer) belangrijk Totaal
1 Algemeen ( vb. NED 1,2,3, RTL4, SBS6) 89
2 Documentaire (vb. National Geografic) 51
3 Nieuws ( vb. CNN) 34
4 Sport (vb.Eurosport) 29
5 Engelstalig 26
6 Kinderprogramma's (vb. Nickelodeon) 20
7 Muziek ( vb. Slam!FM, 538) 19
8 Jongeren ( vb. MTV, Comedy Central) 16
9 Lifestyle (vb. TLC, RTL Lounge, Fox Life) 14
10 Cultuur ( vb. Cultura24, BravaNL) 11
11 Duitstalig 11
12 Franstalig 2
De ondervraagden blijken over het algemeen tevreden over hun tv-aanbieder: 93 procent is (zeer) tevreden. Ze hebben dan ook weinig neiging om over te stappen. Slechts 1 op de 3 respondenten geeft aan mogelijk te veranderen als het aantal digitale zenders in hun pakket wordt beperkt. Ook slechts 1 op de 3 is in het verleden al eens overgestapt. Overstappen wordt over het algemeen niet als heel lastig gezien, maar als iets dat tijd kost en gedoe op kan leveren terwijl ze nu ook al tevreden zijn.
Analoge tv-kijkers gaan niet over op digitaal omdat ze nu al tevreden zijn en alle zenders hebben die zij willen. Ze zijn daarnaast niet bereid om (meer) geld uit te geven aan digitale televisie of een nieuw tv-toestel.
Het onderzoek vond in oktober 2013 plaats onder 1000 respondenten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten