Een deel van de reclamebestedingen op tv is niet effectief door toename van multimedia. Dat stellen studenten Communicatiemanagement van Hogeschool Utrecht. De studenten hebben via observatie daadwerkelijk gedrag gefilmd. Kijkers zien reclametijd op televisie als een pauze. Ze gaan dan van alles doen: met elkaar praten, toiletbezoek, iets drinken inschenken en vaak ook telefoneren of social media bezoeken. Kijkers kunnen hierdoor zich het leeuwendeel van de tv-commercials achteraf niet herinneren. Veel van wat wordt uitgezonden door adverteerders wordt niet opgemerkt. De vraag is of het reclamegeld wel goed besteed wordt.
De reclamebestedingen in Nederland bedroegen in 2011 1.017 miljoen euro. Bij The Voice Kids kost een commercial al snel een paar cent per huiskamer, veel van die investeringen lijken weggegooid. Op de gefilmde beelden tijdens de commercial breaks is te zien dat kijkers met telefoon, tablet, computer of laptop bezig zijn. Daarnaast doen ze wat ze altijd al deden: drankjes halen, wat eten en zappen.
Uit het onderzoek bleek verder dat kijkers 1 procent van de reclames direct na de uitzending spontaan correct konden benoemen. De weinige reclames die worden onthouden, maken gebruik van liedjes, humor of beroemdheden. Ook merken die in één blok twee of drie keer uitzenden, onthoudt men vaker. “Reclamemakers moeten zich meer bewust zijn van het veranderend gedrag en inspelen op de interesses van de kijkers”, aldus Arne Maas, onderzoeker bij Hogeschool Utrecht.
De reclamebestedingen in Nederland bedroegen in 2011 1.017 miljoen euro. Bij The Voice Kids kost een commercial al snel een paar cent per huiskamer, veel van die investeringen lijken weggegooid. Op de gefilmde beelden tijdens de commercial breaks is te zien dat kijkers met telefoon, tablet, computer of laptop bezig zijn. Daarnaast doen ze wat ze altijd al deden: drankjes halen, wat eten en zappen.
Uit het onderzoek bleek verder dat kijkers 1 procent van de reclames direct na de uitzending spontaan correct konden benoemen. De weinige reclames die worden onthouden, maken gebruik van liedjes, humor of beroemdheden. Ook merken die in één blok twee of drie keer uitzenden, onthoudt men vaker. “Reclamemakers moeten zich meer bewust zijn van het veranderend gedrag en inspelen op de interesses van de kijkers”, aldus Arne Maas, onderzoeker bij Hogeschool Utrecht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten